Warum sind sie nach Zgierz zugezogen?

Rodrigo Bueno @, Dienstag, 06.08.2019, 19:11 (vor 129 Tagen) @ Johann Partuschke

Danke sehr für deine Erklärungen, Johann. Hast du zufällig notiert, welche Filmen die Akten von Wolhyniendeutschen enthalten? Das würde die Suche sehr vereinfachen.

Ich bin nun übrigens fast sicher, wie der polnische Ur-Großvater meiner Frau in die britische Luftwaffe eingetreten ist. Der Brief (siehe unten), der er seiner Tochter aus Frankreich geschickt hat, war vom 28.03.44, also vor der Landung der Alliierten in der Normandie. Das heißt, dass er zuerst bei der Wehrmacht gekämpft hat und nachher zu den Alliierten überwechselt ist.

Das war nicht ganz ungewöhnlich für Polen: https://en.wikipedia.org/wiki/Poles_in_the_Wehrmacht Vor allem nicht für die, die wie Wladislaw Weszka die deutsche Einbürgerung beantragt hatten (wie du mir gezeigt hast).

Poles from the incorporated areas - especially those who signed the Volksliste (and most of them on these areas did it, from practical reasons - to survive) were obliged to fulfil military duty in the German army in the same way as German citizens.

(...)

Polish soldiers of Wehrmacht captured by Allied forces as well as Polish deserters from Wehrmacht were the most important source of reinforcements for Polish forces fighting alongside the Allies in Western Europe. For example Polish 2nd Corps under command of gen. Wladyslaw Anders alone (the same which successfully fought for Monte Cassino in 1944) absorbed 16,500 Polish "Wehrmachters" in 1944 and further 18,000 in period January - May 1945.

Over 2,000 Poles - former soldiers of Afrika Korps - reinforced the 1st Polish Armoured Division of gen. Maczek and later fought in France, Belgium and Holland.

In total over 85,000 Polish Wehrmacht POWs reinforced Polish forces in the West.

https://www.axishistory.com/books/137-germany-military-other/foreign-volunteers/5406-po...

[image]

gesamter Thread:

RSS-Feed dieser Diskussion