Familie Schiewe

Evelyn Schieve (per Email) @, Mittwoch, 01.03.2017, 09:24 (vor 2748 Tagen)

Guten Tag, Wier sind die Familie Schiewe, und suchen infomation von unsere Vorfahren.

Mein Vater ist Waldino Schiewe, sohn von Herbert Schiewe, sohn von Hermann Schiewe, sohn von Karl Schiewe. Wir wissen dass Hermann Schiewe mit seine Familie aus Wolynien nach Brasilien gewandert ist Möchten gerne wissen ob Karl Schiewe oder Hermann Schiewe mehr kinder gehabt haben und wo sie gebliben sind.

Wir wissen das Hermann Schiewe nach Brasilien kam, und hatte drei söhne und drei töchter ihre namen waren Herbert, Thedor, Richard, und seine töchter Olga, Anna der name von der allteste tochter wissen wir nicht.

Unser Interesse sind wo der Rest von der Familie geblieben ist. Wier werden sehr Dankbar sein, dass uns jemand Antwortet, oder irgen eine Information von der Familie gibt. Herzlichen Dank.

Evelyn E. Schieve

Avatar

Re: Familie Schiewe

Irene König ⌂, Mittwoch, 01.03.2017, 10:01 (vor 2748 Tagen) @ Evelyn Schieve (per Email)

Hallo Evelyn,

ich habe deine Email ins Forum gestellt. Da du nach Nachkommen der Familie SCHIEWE suchst, ist es sinnvoll, an die Öffentlichkeit zu gehen, so können Verwandte dich vielleicht finden.

Du hast allerdings sehr wenige Angaben zu deinen Vorfahren gemacht. Nur Namen der Väter - gab es keine Mütter in dieser Familie? Wann haben sie in Wolhynien gelebt? Wo haben sie gelebt, in welchem Dorf? Das Gouvernement Wolhynien war sehr groß. Wann haben sie Wolhynien verlassen und sind nach Brasilien gegangen?

Es fehlen auch die Geburts-, Heirats- und Sterbedaten aller von dir genannten Personen. Was weißt du darüber?

Wenn es dir schwerfällt, auf Deutsch zu schreiben, kannst du auch auf Englisch schreiben.

Gruß, Irene

Re: Familie Schiewe

Evelyn Schieve (per Email) @, Montag, 06.03.2017, 10:56 (vor 2743 Tagen) @ Irene König

Hello, I’m Evelyn Schiewe, Waldino Schiewe’s daughter, Herbert Schiewe and Carolina Stefanus’s son. Herbert was the son of Hermann Schiewe and Emilie Pahl (I think), and Hermann was the son of Karl Schiewe and Helena Krampitz (I think, I’m not sure about the women’s names)

We own a document (which is a photocopie) that it seems to be an authorization to get married. Karl Schiewe and Helena Krampitz, authorized their son Hermann to marry Emilie Pahl, daughter of Karl Pahl and Wilhelmine Sirahw. (I attached the document)

We know that Herbert Schiewe (my father’s father), was born in Wolynien, 10th November 1898 and that he went to Brazil when he was about 17 years old, between 1914 and 1915. His family was Baptist.

He got married with Carolina Stefanus (Stefanski) in 1917 and they had 11 children, three passed away as babies and 8 survived.

Carolina Stefanus was born in Wolynien, as well, on 20th January 1902. We think she travelled to Brazil when she was about 8 years old. Her family was Lutheran.

Herbert and Caroline children are named below in bold fond with their birth dates (all of them are deceased except for Waldino Schiewe), their spouses, next to them with their marriage dates the ones we know, at least.

Dina Schiewe 1921 – ………….. Fritz / Reinhold Vogel

Alfredo Schiewe 22nd January 1924 – Tabea Oswald 15th December 1924 – Marriage: 29th July 1944

Gertrude Schiewe 20th April – Alfredo Bubans

Frida Schiewe 19th April 1928 – Erhard Henke 20th August 1928

Edwin Schiewe – Irma Schneider

Fridolín Schiewe 04th May 1935 – Marta Eichler

Waldino Schiewe 26th June 1942 – Gertrudis Krämer 24th July 1943 – Marriage: 6th October 1967

Albino Schiewe 21st March 1945 – Elvira Ikert

All of Herbert Schiewe and Caroline Stafanus children were born in Brazil and in 1945 they all came to Argentina. Even the older ones that were already married.

My father Waldino Schiewe is the last of Herbert’s children to be alive, and he would like to know what happened to his relatives once they got separated after their arrival to Brazil… He met a couple of his uncles and aunts, but he would like to know about the rest. We know that Hermann Schiewe came to Brazil and had three boys and three girls, the following are the names we know of:

Herbert Schiewe (my grandfather)
Thedor Schiewe
Richard Schiewe
Olga Schiewe
Anna Schiewe
Unfortunately we don’t know the name of the other daughter.

We appreaciate any help you can give us.

Best regards, Schiewe Family

[image]

Avatar

Re: SCHIEWE in Brasilien

Irene König ⌂, Montag, 06.03.2017, 12:15 (vor 2743 Tagen) @ Evelyn Schieve (per Email)

Evelyn,

if you are looking for relatives it makes more sense to use the forum rather than writing privately. How do you think to get in touch with relatives living in Brazil if you do not use the internet? Furthermore, it seems more logical to me to use brazilian web sites, bulletin boards, forums, whatever, if you are looking for relatives in Brazil.

There was, however, someone from the SCHIEWE family who had posted in this forum in 2005, Paulo Ricardo Schulz. He seems to have a copy of the same document you sent me. You may try to get in touch with him, but I cannot guarantee that his email still works. The thread about the SCHIEWE family can be found here:
https://forum.wolhynien.de/index.php?mode=thread&id=3020

Probably, you will not be able to understand all he had written in "German". It is difficult to get the meaning even for someone who's mother thongue is German.

Than, you may also write to Carlos Cesar Hennig, who posted within the same thread. He lives in Brazil and might be able to give some advices on how to find relatives.

Best regards, Irene

PS: Also, it might be a good idea to join the SGGEE mailing list.
https://sggee.org/communicate/mailing_list.html

Avatar

Re: SCHIEWE in Wolhynien

Irene König ⌂, Montag, 06.03.2017, 13:09 (vor 2743 Tagen) @ Evelyn Schieve (per Email)

Evelyn,

regarding the document you sent me, there is something wrong. It states, that the marriage of Herrmann SCHIEWE and Emilie PAHL took place on 10 Nov 1874 in Solodyri, however, this is the birthdate of Hermann, not the date of his marriage!

My guess for the names of their parents:
Karl SCHIEWE and Helena KRAMPITZ
Karl PAHL und Wilhelmine FIRCHO
(?)

The document is an excerpt from the original marriage entry (which has been lost). The pastor of the Baptist Church in Neudorf was Reverend Eduard Würch, he signed the document. You can have a look at the large church your ancestors attended in Neudorf:
http://www.wolhynien.de/gallery/01/main.php?cmd=album&var1=neudorf%2F&var2=

Even if Hermann SCHIEWE and Emilie PAHL seem to have been members of the Baptist church, they got their children baptized in the Lutheran church. I do not know for Herbert since there are no church records for 1898. Starting in 1900, I found five more children. (source: SGGEE index of the Lutheran church books, Zhitomir)

Herbert SCHIEWE - *10 Nov 1898
Richard SCHIEWE - *5 Jul 1900
Agatha SCHIEWE - *1904
Theodor SCHIEWE - *12 Jul 1905
Adoline SCHIEWE - *27 Oct 1907
Olga SCHIEWE - *3 Nov 1910

Hope this helps,
Irene

Re: SCHIEWE in Wolhynien

Valery Miller @, Brest, Belarus., Freitag, 23.02.2024, 21:30 (vor 197 Tagen) @ Irene König

Hallo Irene! Durch Zufall habe ich Ihre Korrespondenz im Forum zum Thema Genealogie Schiewe /Schewe/ gefunden. Zufälligerweise kenne ich in diesem Moment die Personen in Ihrer Korrespondenz zu diesem Thema: Evelyn Schieve aus Argentinien und Paulo Schultz aus Brasilien. Im Jahr 2023 erfuhr ich, dass diese beiden Menschen und ich gemeinsame Vorfahren haben. Durch Ihre Korrespondenz im Forum habe ich viele interessante Informationen erfahren, für die ich Ihnen herzlich danken möchte. Außerdem ist mir Ihr Nachname bekannt: Koenig. Im Jahr 2015 nahm ich an einer internationalen Konferenz in Luzk, Wolyn, Ukraine, teil. Einer der Vertreter der Konferenz war auch Gerhard König aus Deutschland. Mit wem ich die Gelegenheit hatte zu kommunizieren. Wenn Sie die Gelegenheit haben, übermitteln Sie bitte meine Glückwünsche an Gerhard aus Brest, Weißrussland. Nochmals vielen Dank an alle Forumsteilnehmer. Meine besten Wünsche an alle!

Avatar

Grüße aus Brest

Gerhard König ⌂, Montag, 26.02.2024, 08:16 (vor 195 Tagen) @ Valery Miller

Hallo Valery,

deine Grüße sind angekommen. Meine Frau brauch sie nicht weiterleiten, weil ich hier mitlese. :cool:

Gruß, Gerhard

Re: Familie Schiewe - FRITZ

Oscar Fritz @, Donnerstag, 20.07.2017, 14:59 (vor 2606 Tagen) @ Evelyn Schieve (per Email)

Hola, no te conozco pero haciendo búsqueda de datos, llegue a esta pagina, vi el nombre de mi Oma DINA SCHIEWE, su primer matrimonio fue EDUARD FRITZ, y tuvieron un hijo BALDUINO FRITZ, quien es mi padre. En si estoy buscando datos sobre los FRITZ. Se que mi OPA EDUARDO FRITZ fallecio a edad temprana en Obera Misiones. Fue Hijo de HERMANN FRITZ. En si estoy buscando donde ellos nacieron.
Agradezco tu aporte, ya que puedo completar parte de las raíces de la Oma por parte de los SCHIEWE.
Gracias y estaremos en contacto.

RSS-Feed dieser Diskussion
powered by my little forum